martes, 27 de mayo de 2008

Diarios de la calle



Argument : Als seus 23 anys, encara amb aspecte d'estudiant, la idealista Erin Gruwell sembla disposada a menjar-se el món el dia que entra en el High School Wilson per estrenar-se com a professora. Però la seva classe l'únic que espera és sobreviure un dia més; són un grup multiètnic d'adolescents dels més variats origens; afroamericans, llatins, asiàtics, delinqüents juvenils, pandillers i estudiants de barris pobres. L'únic que semblen tenir en comú és l'odi que es professen entre si i la intuïció de que el sistema educatiu s'està limitant a tancar-los qualsevol lloc abans que tinguin edat per desaparèixer. Erin s´ esforça dia rera dia per guanyar-se als seus estudiants malgrat el seu obstinat rebuig a tota forma de participació en les classes. Però la realitat del ghetto no triga a imposar-se. Una llatina de la seva classe presencia un tiroteig originat per qüestions racials; un altre dia la professora intercepta una desagradable caricatura racista. Erin aprofita aquests incidents i els converteix en dinàmics elements d'aprenentatge. Així es produeix una transformació en l'aula: els alumnes comencen a escoltar i Erin s'allibera dels seus idealistes prejudicis i accepta sentir les històries que li expliquen els nois sobre el complicat barri on han de sobreviure a una guerra no declarada. Erin comença a connectar amb els membres de la seva classe.

Habilitats socials: Amb aquesta pel·licula podem treballar principalment habilitats de comunicació i expressió dels sentiments, aprendre a canalitzar les energies negatives en respostes més pausades i reflexives. Podem obtenir coneixements sobre quines alternatives tenim a l´ hora d´ enfrontar-nos a un conflicte i com evitar la resposta agressiva. A més, trobem un treball per part de la professora dels conceptes de companyerisme, empatía, sensibilitat... uns valors que els alumnes de la pel·licula no tenen gaire presents quan viuen el dia a dia. Per acabar, habilitats com el respecte, la tolerància i la confiança es presenten com a essencials per poder conviure pacíficament amb els altres, per poder mantenir la teva llibertat individual sense haber de trepitjar la dels altres.

Proposta d´ aplicació: Considero que aquesta pel·licula és adient per treballar amb grups de nois/es d´ entre 12-16 anys ja que és el període on es comença a despertar la consciéncia crítica i es marquen els models de comportament incials dels joves. És un moment de despertar, de comprendre més a fons el món que els envolta, un despertar on es descobreix que no tot és tan bonic com es pensava, es començen a veure les desigualtats, les injusticies, les ideologies radicals i crec que és un moment que els educadors han d´ aprofitar per aprofundir en temes de valors i habilitats que són necessàries per afrontar la complicada vida en una societat diversa i que els hi puguin proporcionar recursos i alternatives per ser més eficaços, tolerants i amb un pensament lliure i propi.

No hay comentarios: