Sinopsi
Durham, Anglaterra, durant la vaga minera de 1984. Billy Elliot té onze anys i viu amb el seu pare, un miner vidu, el seu germà i la seva àvia. Cada setmana va a les classes de boxa del vell gimnàs, sense posar-hi gaire interès. Un bon dia decideix afegir-se a les classes de dansa i descobreix la seva vocació, tot i que ho manté en secret davant la seva família. La senyora Wilkinson, la seva professora, s’adona del talent del seu alumne i l’ajudarà a preparar la prova d’ingrés a la prestigiosa Royal Ballet School de Londres.
Temes que tracta la pel·lícula
- Joves i estereotips. Aquesta pel·lícula resulta molt interessant ja que introdueix entre d’altres temes els estereotips que s’adjudiquen al joves. Aquests sense gaire marge d’actuació només poden intentar canviar-los.
- Dret a escollir. Clarament es pot observar com es vulnera el dret d’escollir per exemple del protagonista. El seu desig és el de dedicar-se al món de la dansa, però li resulta molt difícil ja que es gairebé impensable que un noi pugui assistir a classes de dansa.
- Conflictes generacionals. El pare i el germà de Billy no viuen precisament bons moments ni a nivell econòmic ni familiar. Els seus problemes són sovint descarregats en la persona del Billy.
Cal destacar també la visió que ofereix de la classe treballadora britànica. Ja que el film es desenvolupa en un ambient de tensió i conflicte social com a conseqüència de les vagues que assetgen la indústria minera.
Habilitats socials que es poden treballar:
Prejudicis: El fet que un noi vulgui dedicar-se al món de la dansa, no es veu amb bons ulls ni a casa seva ni en el poble en general. Només la professora manté la voluntat ferma per tal que el noi pugui ballar tranquil·lament.
Rols de gènere i homosexualitat: Un amic del protagonista que és homosexual es veu obligat a amagar-ho ja que les conseqüències de dir-ho als pares podria tenir conseqüències negatives. Per tant es podria treballar la llibertat sexual com a opció sexual individual. Alhora queda clar com s’imposen els rols segons el sexe de la persona. És impensable que algú de sexe masculí es pugui dedicar a ballar. Per tant seria interessant tractar aquest tema.
Comunicació pares-fills. La comunicació és una aspecte reflexat de manera interessant a la pel·lícula. A la família i fora d’ella manquen en general les habilitats comunicatives entre les diverses persones del poble.
Autoestima. El fet de dedicar-se al que un vol i amb el que se sent satisfet afecta de manera directe l’autoestima de la persona. La imposició afecta a la llibertat individual i afecta a la formació lliure de la persona.
Superació personal. Tal i com demostra en Billy, ell intenta sobreposar-se a la situació i dedicar-se a allò que vol. Quan se li dona la oportunitat ell es dedica amb totes les seves ganes i il·lusions.
Projecte d’aplicació. Pensem que aquesta pel·lícula seria interessant per tractar-la amb alumnes de segon i tercer d’ESO.
Objectius formatius
- Dret a potenciar els valors, les habilitats i els coneixements que possibilitin un desenvolupament integral de la personalitat.
- Qüestionar els rols tradicionals assignats a homes i dones.
- Reflexionar sobre com afecten aquests rols tradicionals en l’adjudicació social d’una orientació sexual determinada.
- La pel·lícula proposa als nois i noies que defensin i exterioritzin les seves iniciatives personals i que aquesta actitud els motivi a respectar les idees dels altres..
- Ser conscients que consolidar objectius requereix tenacitat i esforç, i que malgrat tot no sempre es vencen els obstacles. Ho veiem quan el pare d’en Billy renuncia a la seva lluita perquè el seu fill pugui estudiar dansa clàssica.
-
Marc Artigal
Angel Marné
Júlia Janer
No hay comentarios:
Publicar un comentario